Enamik lapsi saab rattasõidu selgeks lasteaiaealisena. Trevori (7), Kendra (5) ja Trevise (9 k) ema Jana Treier (35) tõdeb, et ratast valides on nende pere lähtunud soovist, et seda saaks kasutada rohkem kui üks laps. “Üldjuhul pole lapse esimesel rattal käike ja pidureid, nii on vähe asju, millele tähelepanu pöörata. Meie oleme siiski soetanud tuttava jalgratturi soovitusel lastele kohe rattakauplusest korraliku ratta. Päris toidupoest ma seda osta ei soovita,” sõnab spordipisikuga nakatunud naine.

Nipid algajatele

Hawaii Expressi müügispetsialist Vahur Püssa tõdeb, et kui mudilane on aasta-kaheselt kasutanud jooksuratast, on tal sageli tasakaalutunnetus nii hea, et esimese pedaalidega ratta puhul pole abirattaid vajagi. Seetõttu on poodides valikus isegi 16tolliseid rattaid ilma abiratasteta.

Enamasti on 4–6aastastele mõeldud 16tollistel sõiduriistadel siiski abirattad olemas. “Parem tasakaalutunnetus tuleb lapsel ka nii, kui sätid abirattad nõnda, et need on natuke nagu õhus. Kui abirattad aga üldse ära võtad, võid ise jalga tõmmata rulluisud, lapse ratta sadulast kinni hoida ja koos kulgedes põnnile sõitu õpetada,” jagab Püssa soovitusi.

Rattakaupluse Velospets juhataja Priit Kalja teab, et väikesel rattasõitjal võib olla esialgu keeruline üle saada punktist, kus üks pedaal on täpselt üleval ja teine all. Siin saad last toetada ja aidata tal algul pedaale edasi lükata, et ta hoo sisse saaks.

Mitu käiku, millised pidurid?

16tollised rattad on enamasti jalgpiduriga, kuna väike käsi pole veel nii tugev, et juhtraual ehk leistangil pidurihooba pigistada, tõdeb Priit Kalja. Siiski on osal ratastel pidurdamiseks paralleelsed süsteemid: hoogu saab maha võtta nii jalgade kui ka kätega.

“Kui su laps on harjunud jalaga pidurdama, on seda käega teha esialgu harjumatu. Sageli satuvad lapsed paanikasse, kui jalaga ei saa hoogu maha. Paralleelne süsteem valmistab neid ette kasutama ka suuremaid rattaid, kus tagurpidi väntamisest pole kasu, et ratas seisma jääks,” selgitab Vahur Püssa.

20tollistel ratastel on juba ka käigud. “Suurem laps tahab kiiremini sõita, aga kui sul on ainult üks käik, jalad lihtsalt vuravad ringi. Käikudega saab tasasel maal kiiremini edasi ja vajadusel natuke kergemini mäest üles,” nendib Vahur Püssa. See süstib lapsesse rattaga sõitmise rõõmu.

Lasterataste käigumehhanismide suurim vahe on Püssa sõnul selles, kui sujuvalt käiguvahetus toimub – kallimatel ratastel kipub olema lihtsam käike vahetada. Enne ratta ostmist tasub ka poe kõrval õues testida, kuidas käigud töötavad.