Kas D-vitamiini on võimalik üleannustada?

Hiljuti teatas mu tütre endokrinoloog, et muidu on lapse vereproovid korras, aga D-vitamiini tase on liiga madal. Oleme septembrist saadik võtnud D-vitamiini – kuidas on võimalik, et seda pole ikka veel küllalt? Arst soovitas annust kahekordistada. Ja minu küsimuse peale, kas D-vitamiini on võimalik ka üleannustada, vastas, et ei ole. Kas see on ikka nii?

D-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, mida organism vajab kaltsiumi ja fosfori ainevahetuseks, luude ja hammaste normaalseks arenguks. Uuringud näitavad, et D-vitamiinil on suur tähtsus immuunsüsteemi heas toimimises, lihaste ja närvisüsteemi talitluses ning vere normaalseks hüübimiseks. D-vitamiini saab organism vaid loomse päritoluga toidust. Päikesevalguse toimel toimub nahas D-vitamiini süntees – selleks peaks ilma riiete ja päikesekaitsefaktoriga kreemiga katmata kehaosadele paistma päikesekiirgus umbes poole tunni jooksul päevas.

Meie eluviisid on muutunud, rohkem on tubast olemist. Ka toitumisharjumused on muutunud, mistõttu D-vitamiini vaegus on kerge tekkima. Väikelastel tekib sellest vaegu­sest rahhiit – haigus, mille puhul ei imendu seedetraktist verre küllaldaselt kaltsiumi ja fosforit ning mineraalainete puuduse asendamiseks tuuakse need välja luukoest. Selle tõttu häirub normaalne luukoe areng ja luud pehmenevad. Täis­kasvanuil võib selline pikaajaline defitsiit tekitada luude hõrenemise. Meie kliimas, kus päikesevalgust napib, oleks hea võtta D-vitamiini lisaks vähese päikesevalgusega aasta­aegadel. Tubase ja väheliikuva eluviisiga isikud võiksid võtta toidulisandit kogu aasta vältel.